Sony A7 ctr. Fuji X-t100 eller andet

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
Caspereiersted
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Intet endnu

Sony A7 ctr. Fuji X-t100 eller andet

Indlæg af Caspereiersted » 25 okt 2019 11:12 am

Hej eksperter

Jeg har længe ønsket mig et kamera.

Jeg har en søn på 3 og endnu et barn på vej, og der bliver taget en del billeder af familien.

Selvom jeg har over 10.000 billeder liggende af min søn, så er det billeder taget med en ældre IPhone, så kvaliteten er fin til skærmbrug(på iPhone), men er ikke lige skabt til større print. Dette ærgrer mig.

Jeg vil gerne have et kamera der tager gode billeder, og gerne i en opløsning der kan give nogle pæne prints - og gerne lidt større, hvis man rammer det helt rigtige billede :) Det skal gerne være så småt som muligt, for jeg har tidligere haft et DSR men det var gigantisk, så man tog det ikke lige med "i lommen".

Jeg prøver at holde så lavt budget som muligt.

Fuji X-t100 koster ca. 3000 (hus alene med cashback). 4000 med kit-objektiv.
Sony A7 hus har jeg fundet brugt til tilsvarende pris.

Jeg har planer om, at købe objektiver brugt, f.eks. en 50 mm. prime (lavere hvis det blive Fuji pga. cropfactor)

Sony A7 er full frame, hvilket jeg forstår som værende bedre, Fuji X-t100 er nyere. Begge med 24 MP.

Håber I kan gøre mig klogere :)

God dag.

Mvh. Casper

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Sony A7 ctr. Fuji X-t100 eller andet

Indlæg af jakobdam » 25 okt 2019 11:37 am

Hej og velkommen til :)

Ang. fullframe: Det drejer sig om sensorstørrelse, hvor større er bedre - fordi der samles mere lys, og dermed mere signal til et forbedret signal-støj forhold. Det er almindelig fysik - men dette kan gradbøjes fordi sensorteknologierne udvikles hele tiden.

Sony A7 er fra 2013 mens FujiFilm X-T100 er fra 2018, og der er dermed tale om forskellige sensorgenerationer.

Det betyder i praksis at A7'erens 35mm sensor ikke har kæmpe fordele over X-T100'erens 24mm sensor - og selvom jeg hellere end gerne vil anbefale fullframe, så synes jeg at der i dette tilfælde er ting der taler for Fuji'en - navnligt at du køber det som nyt og med reklamationsret på 2 år.

Jeg skyder selv med Sony Alpha 7R + 7R II (jeg har iøvrigt mit 7R til salg til 5.000 inkl. originalt Sony-vertikalgreb), så jeg ville helst gerne anbefale Sony til dig - men med det budget du her nævner, synes jeg faktisk du kommer langt med X-T100 - og havde jeg intet udstyr selv (dvs- hvis jeg var ny på markedet) og skulle bruge et systemkamera, ville jeg også kigge meget alvorligt på X-T100.

Taler vi om at du går med en fotograf i maven, kan Sony give mere mening - fordi opgraderingsvejen til professionelt udstyr er bedre (efter min mening). FujiFilm har ikke meget at byde på ift. professionelt udstyr - og hvis du nu her begynder at opbygge en platform (kamera med tilhørende objektiver, blitze osv.) giver Sony Alpha A7 fint mening. Men så er det fordi du specifikt har for øje at du med tiden vil op i kameraer der snildt koster 15.000 og objektiver der snildt kan koste 5.000 pr. stk. - og det er en helt anden liga.

Til det casual behov du her beskriver, vil jeg mene at FujiFilm nok er det bedste bud pga. garantien. Men den direkte pendant til X-T100 fra Sony er jo iøvrigt A6000/6100 - hvor A6000 kan fås med kitobjektiv til 3.000:
https://www.elgiganten.dk/product/foto- ... ektiv-hvid

Det er en rigtigt fin pris - så den synes jeg også du skal have med i overvejelserne.

A6000 er ligesom X-T100 med 28mm sensor (APS-C) men har flere år på bagen da den er fra 2014. Den har mange fællesnævnere med Alpha A7, og kan med rette siges at være en billigere APS-C udgave af den dyrere storebror.

På brugtmarkedet kan du iøvrigt få adaptere til både FujiFilm og Sony - der muliggør brug af ældre objektiver. Mest interessant synes jeg, er muligheden for Minolta/Sony A-mount objektiver på Sony, fordi LA-EA2 adapteren til 28mm (og LA-EA4 til fullframe/35mm) giver et helt autofokussysystem, så objektiver uden egen AF-motor også kan bruges med autofokus.

Og selvom en sådan adapter koster omkring 2.500 fra ny hvis jeg husker ret, så er der mange penge at spare på A-mount objektiver.

Med adapter mister du til gengæld mulighed for face detection, eye focus og andre nye smarte ting - så det er ikke kun en dans på roser.

Jeg kører selv en blanding af E- og A-mount objektiver til mine kameraer, og bruger LA-EA4 adapteren. Jeg kan godt mærke at jeg foretrækker at bruge mine E-mount (Fullframe E-mount) fordi jeg dermed kan bruge eye AF, der automatisk finder øjet og fokuserer på dét. Objektiverne er dog også dyrere end A-mount pendanterne.

Omvendt kan man jo også godt nøjes; tænk på hvor nye disse ting er, og at fotografer jo klarede sig fint førhen uden disse ting.

I sidste ende bliver det et opgør mellem komfort og pris.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 25 okt 2019 15:40 pm

jakobdam skrev:
25 okt 2019 11:37 am
Hej og velkommen til :)
+1
jakobdam skrev:
<SNIP>

Taler vi om at du går med en fotograf i maven, kan Sony give mere mening - fordi opgraderingsvejen til professionelt udstyr er bedre (efter min mening). FujiFilm har ikke meget at byde på ift. professionelt udstyr - og hvis du nu her begynder at opbygge en platform (kamera med tilhørende objektiver, blitze osv.) giver Sony Alpha A7 fint mening. Men så er det fordi du specifikt har for øje at du med tiden vil op i kameraer der snildt koster 15.000 og objektiver der snildt kan koste 5.000 pr. stk. - og det er en helt anden liga.

<SNIP>
Her er jeg så lodret uenig
Konstuktionsmæssigt er f.eks fuji X-T3 fuldt ud på højde med Sony hvis ikke bedre

Objektiv udvalget er ganske stort, af høj kvalitet, med rigtig mange faste brændvidder og selv ultra vidvinklede zooms er i sortiment. Det er minimalt hvad du vil savne til langt det meste. Kun inden for special optik som Tilt/Shift og de rigtig lange brændvidder er der mangler

Fuji har de samme muligheder mht prof flash som f.eks Elinchrom og Profoto samt det langt bedre køb Godox er som de øvrige mærker

Fuji har også GFX serien
jakobdam skrev:
I sidste ende bliver det et opgør mellem komfort og pris.
Bestemt
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
finnmad
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: olympus omd-em1, sony a7r2, sony rx100
Geografisk sted: københavn s

Indlæg af finnmad » 25 okt 2019 20:25 pm

Hej Casper.

1) Fuji'en har en lille bitte on-camera-flash til 'hverdagsbrug' - det har Sony'en ikke (ca. 1000 kr. for den mindste som dog har ledetal 20).

2) Fuji'en har imagestabilizer - det har Sony'en ikke. Det kan dog fåes i enkelte (dyre) Sony-objektiver, der passer på Sony'en, men ellers ryger du ud i en stativløsning, med mindre du har en rolig hånd.

3) Fuji'en har ikke eye-focus, det har Sony'en, men det virker med kun med nogen af Sonys pebrede objektiver.

4) Fuji'ens evf kan roteres - Sony'ens kan kun vippes.

5) Fuji'en er ikke weather sealed, det er Sony'en.

Med Sony'en køber du dig ind i et system, der aktuelt er i voldsom udvikling, både mht. til huse og mht. objektiver. Men overordnet set kan du købe fantastiske objektiver til begge systemer.

Og sidst men ikke mindst: Sony'en giver dig hurtigt lyst til at anskaffe et batterigreb.

Mvh Finn

Besvar