Kamera til ungdomsklub.

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
Brugeravatar
Senodk
Rang: Lærling
Kamera: Canon EOS 1200D
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Kamera til ungdomsklub.

Indlæg af Senodk » 29 okt 2019 13:02 pm

Hej alle. :)

Ifm. mit nye job i en ungdomsklub, så er jeg blevet sat lidt til at finde nogle kameraer til ungdomsklubben, så de unge (især pigerne) kan lære hvordan man tager gode portrætfotos osv. til fx Instagram.
Jeg er blevet sat til det, fordi jeg jo selv har interessen for fotografi, men som jeg sagde til min kommende chef, så tager jeg ikke portrætfotos, men han mener at jeg sagtens vil kunne hjælpe de unge. OK, det er fint nok.

I morgen skal vi så have fundet nogle kameraer, som klubben kan købe.
Jeg ved ikke hvad budgettet er, men jeg tænker at det ikke er særlig stort i og med, at han har sagt at det skal være nogle gode og billige kameraer.

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, umiddelbart virker Canons EOS 2000D som det mest tiltrækkende, når man tænker på at det er en håndfuld unger som skal kunne håndtere.
Jeg har dog også kigget lidt på EOS 4000D, men der mangler dioptrikorrektionen, hvilket jo er lidt ærgerligt i tilfælde af at en af dem nu skulle bruge briller.

Jeg kan se Power har dette sæt, hvor der kun er kameraet og standardobjektivet 18-55mm med:
https://www.power.dk/foto-og-video/kame ... /p-870144/

Click har dette, hvor der følger både hukommelseskort og taske med til en merpris på 1200 kr.
https://www.clickshop.dk/shop/16-kamera ... tilbehoer/

Jeg hælder lidt mest til tilbuddet fra Click, hvorom jeg ikke ved hvor meget kameratasken vil komme i brug, selvom jeg egentlig tænker at det vil jo være smartest at komme kameraerne i den, når de pakkes væk.

Hvad siger I? Er det et godt bud til en ungdomsklub?
Jeg har valgt Canon, da jeg selv ejer sådan et, så for mig at se vil det være nemmeste, da jeg så slipper for at sætte mig ind i fx Nikon el. Sony.

Nå ja, så blev jeg spurgt om lysringe. Eh, jeg skyder sjældent med blitz osv., så der ved jeg slet ikke hvad vi skal vælge. Kan I også hjælpe med det? :)

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:

Re: Kamera til ungdomsklub.

Indlæg af nikon » 29 okt 2019 14:40 pm

Mht. kamera kan jeg ikke rigtig hjælpe....jeg er Nikon-mand ;-)

Taske synes jeg er en god ting så kameraet ikke bare ligger og roder på en hylde eller i et skab.
Måske du skulle overveje en taske der er stor nok til et ekstra batteri, lidt filtre og evt. blitz mm.
Det kunne være en Lowepro som denne
https://vefafoto.dk/shop/197-lowepro-no ... w-ii-sort/

God ide at vælge samme mærke som dit eget da du kender menuerne ;-)

Du vil nok hurtigt erkende at den indbyggede blitz ikke rigtig er så anvendelig, så en ekstra flash kunne bestemt være et isue.
Her kan du fint købe f.eks.en Yongnuo 968EX-RT til 895 kr.....lige så god og altså langt billigere end en original.
Hvis Click ikke kan levere så prøv https://www.flashfotovideo.dk.

/preben

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 29 okt 2019 14:49 pm

Man kunne jo købe både nikon og canon så der er noget at vælge imellem og sammenligne.
Mht blitz tænker jeg et billigt flashanlæg med to stk flash nu det handler om portrætter.
https://www.flashfotovideo.dk/studieuds ... rsyet-saet
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Senodk
Kontakt:

Indlæg af Senodk » 29 okt 2019 16:16 pm

Super tak for jeres svar.
Jeg vil tage det med videre, men det er rimelig begrænset hvad vi har budget (jeg kender det ikke, kun min leder).

Jeg tror at meningen med en lysring el. lignende, skal være sådan at hvis de unge nu selv skal ud og investere i det, så kan de have det på deres værelse, ligesom diverse bloggere, youtubere osv. de unge følger nutildags.

Jeg ved at den indbyggede blitz ikke rækker, det er også en af grundene til at jeg ikke selv bruger den på mit eget kamera. :)

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 29 okt 2019 16:53 pm

De billige ringflash er ikke kraftigere end din indbyggede flash....og skal den være kraftigere bliver den noget dyrere.

Og når vi nu snakker om lys....flash virker kun til billeder....ikke video.

Men man kan komme rigtig langt med en ekstern flash og en hvid flamingoplade til opblødning.

/preben

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 29 okt 2019 17:17 pm

Skal de også bruges til video?
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Senodk
Kontakt:

Indlæg af Senodk » 30 okt 2019 00:44 am

Jeg ved ikke om der også skal laves video, men indtil videre er det portrætfotos, hvor de fx tager portrætter af sig selv.
Jeg får lidt mere info i morgen.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 30 okt 2019 09:10 am

Også kun lidt info om lys fordi du nævnte youtubere i dit indlæg ;-)

/preben

Brugeravatar
Senodk
Kontakt:

Indlæg af Senodk » 30 okt 2019 21:41 pm

Yes yes.

Nå, jeg har fået at vide der også skal laves videoer

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 31 okt 2019 20:23 pm

Ja..det gør jo ikke tingen billigere ;-)

Flash skal bruges til portrætter og duer ikke til video.
Videolys skal bruges til video og duer ikke til portrætter.

Så det er dobble-up.....

Jeg er ikke inde i hvad der er godt og skidt når vi snakker videolys, men måske lidt inspiration her ?

https://www.flashfotovideo.dk/videolys

/preben

Kenny Poulsen
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Indlæg af Kenny Poulsen » 12 nov 2019 11:26 am

Jeg synes du skal overveje hvilken "pædagogisk retning" du vil med fotografiet. Og ikke mindst om det kun skal være en pigeting og "se mig" på et eller andet netmedie.
Penge kan ikke købe indhold, kun en kasse.
Der er sååå ufatteligt mange muligheder med fotografi i en ungdomsklub. Fx. i stedet for at købe en masse lys og tilbehør, så gå i DIY-mode, hvor der er uanede muligheder for at få selv at designe, indrette, fremstille og anvende alle skills lige fra de kreative til de mere mekaniske og tekniske.
JKP

Besvar