Fire ansigter med overlap i profiler i ét foto

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Bebo
Rang: Bruger
Kamera: Canon 7II

Fire ansigter med overlap i profiler i ét foto

Indlæg af Bebo » 01 nov 2019 12:55 pm

https://www.flickr.com/photos/bentborn/ ... ed-public/

(Fotoet er i linket ovenover, jeg kan ikke få andet til at virke...)

Hej

Jeg vil lave et familiefoto af 4 personer. 2 børn og deres forældre.
Jeg har forsøgt mig i Photophop CS 4 at frilægge de 3. Lade den bagerste være med baggrunden (det med stangen og hatten).

Jeg vil spørge om 2 emner:
Studiet:
De to børn er blonde og moren ligeså. Faren er vist ikke. Jeg kan ændre baggruden til grå eller sort (og hvid). Vil det være en fordel for redigeringen i Photoshop?
De viste fotos er taget uden softboks med en strobe.
Bør jeg anvende en softboks?

Photoshop:
Jeg har brugt Hurtig markerings værktøj. Og så kopieret det fritlagte ansigt, og sat ind i selve det endelig foto som altså har baggrunden bevaret.
Er der en lettere vej i at fritlægge et foto?
Skal jeg fritlægge alle fire ansigter og så lave en f.eks. sort eller hvid baggrund?

Mange tak for din tid.

Vh
Bebo

Bebo
Kamera: Canon 7II

Re: Fire ansigter med overlap i profiler i ét foto

Indlæg af Bebo » 19 nov 2019 09:09 am

Nåh, jeg svarer mig selv. Så kan andre måske få lidt erfaring.

Søg for i studiet:

Placer dine personer på samme sted, en stol. Og dit kamera på stativ! Og bruger du zoom bør du undgår, at ændre på den. Fordi, så vil proportionerne forblive de samme. Altså vil ansigterne have den virkelig størrelse i forhold til hinanden. Søg også for at have fra navlen ca. og op med i dit foto. Jeg benyttede et 50 mm objektiv som står skarpest af mine.

Jeg flyttede kun strob'en (lyset) fra den ene side til den modsatte. Og drejede personerne. Det er en meget god ide, at få alle personerne i begge profiler - altså med næsen mod højre OG mod venstre. Så kan man frit vælge de fotos som vil passe bedst. Og f.eks. lave andre overlap.
Jeg brugte én strobe som stod ud foran næsen ca. Jeg havde ikke softboks på.

Vedr. profilen, så tror jeg at jeg fremover vil have begge øjne med. Sådan at man kan se personen i en "let" profil med næsen lidt udadvendt. Søg for at personerne ser mere mod kameraet end lige frem. Sådan at Iris ses, og de ikke ligner Zombier. Ved børn, sæt en forældre der hvor de skal se hen imod.

I redigering:
Det er vanskeligt med hår. At afmaske. Jeg endte med at benytte Gimp, da mit Photoshop er CS 4. Og jeg fandt at Gimp hjalp mig bedre. Brugte tryllestaven. Gimp er nogle gange underlig. Derfor skal du huske at gemme, så snart du er kommet fremad med noget. Og så genstarte programmet, såfremt det ikke virker, som det burde. Det vil f.eks. nogle gange ikke registrer en markering. Genstart og det virker.

Her er fotoet...
https://www.flickr.com/photos/bentborn/ ... ed-public/

Jeg har nok glemt noget....

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Fire ansigter med overlap i profiler i ét foto

Indlæg af nikon » 19 nov 2019 18:22 pm

Ja...metoden med at tage flere billeder af den samme person og så lægge det hele sammen i billedbehandlingen bagefter er udemærket.

Også det at bruge stativ til kamera, en fast placeret stol til modellen og endelig samme afstand fra lys til model er fin.

Udtrykkene er også fine.

Men det er tydeligt at du ikke har brugt softbox....der er tale om et meget direkte lys som er utrolig svært at styre, hvilket viser sig ved den uens belysning af personerne........jeg ville nok foretrække at bruge en softbox ;-)

Om man så vil tage billederne i ren pofil eller dreje hovedet lidt er nok en smagssag ;-)

/preben

Besvar