Offentliggørelse af billeder på internettet.

Løs snak om diverse emner, DOG FRABEDES POLITISKE OG RELIGIØSE DEBATOPLÆG!
Besvar
fotofriberg
Rang: ELITEBRUGER

Offentliggørelse af billeder på internettet.

Indlæg af fotofriberg » 09 nov 2019 16:50 pm

Datatilsynet er blevet citeret, som var de en Gud eller i hvert fald en Guru på området. Hvad Datatilsynet sagde og siger er lov. Og man forholdt sig ikke til de domme, der er faldet eller ej.

Loven er ikke ændret, men Guruen har ændret praksis. Og jeg er slet ikke så uenig med denne længere:
Nu skelnes der ikke længere mellem portrætbilleder og situationsbilleder - ja, det har loven jo aldrig gjort.
Næh; nu mener de, at offentliggørelse kan ske ud fra en helhedsvurdering og formål m.m.
Ved vurderingen af, om der kan ske offentliggørelse af et billede på baggrund af en interesseafvejning, kommer det bl.a. an på karakteren af billedet, herunder hvor og hvorfor billedet er taget, i hvilken sammenhæng billedet indgår, og hvad der er formålet med offentliggørelsen. Det er afgørende, at de personer, der er på billedet, ikke med rimelighed kan føle sig udstillet, udnyttet eller krænket, f.eks. i forbindelse med markedsføring eller andet kommercielt øjemed. Alderen på personen på billedet skal i den forbindelse også tages i betragtning. Overvej derfor altid, hvilke eventuelle indvirkninger eller konsekvenser en offentliggørelse af billedet kan have for de personer, der er på billedet.
Halleluja - julen nærmer sig heldigvis. NEDLÆG DATATILSYNET.

Eva
Rang: Lærling

Re: Offentliggørelse af billeder på internettet.

Indlæg af Eva » 09 nov 2019 20:14 pm

Nu ved jeg ikke hvor du har fundet den citerede tekst, da du ikke kommer med en kildehenvisning.
Men i forhold til Datatilsynets egen artikel omhandlende emnet, linker de til en tekst , og i hvilken det under overskriften Generelt fremgår at: "Offentliggørelse af billeder på internettet af genkendelige personer betragtes som en behandling af personoplysninger. Det gælder, uanset om billedet er ledsaget af en tekst, der identificerer den pågældende. Et billede med genkendelige/identificerbare personer udgør således oplysninger om disse personer.
De databeskyttelsesretlige regler skal derfor være opfyldt, for at en sådan behandling (offentliggørelse af billedet) lovligt kan finde sted. Det indebærer bl.a., at du – inden du offentliggør billedet - skal have et grundlag for at gøre det, ligesom du skal sørge for, at den eller de personer, der er på billedet, er vidende om, at du har tænkt dig at offentliggøre billedet på internettet, så de har mulighed for at reagere, f.eks. gøre indsigelse imod det. Du er i denne situation den dataansvarlige og personen/personerne på billedet, som du vil offentliggøre, er den eller de registrerede.
Hvis der er tale om billeder med børn og unge, skal du – som en ekstra ting – tænke på, at denne gruppe af personer skal gives en særlig beskyttelse, fordi børn og unge oftest er mindre bevidste om de risici og konsekvenser, som kan være forbundet med en behandling af personoplysninger – i dette tilfælde din offentliggørelse af et billede af dem."

Og videre i afsnittet Rettigheder og pligter: "Der findes ingen specifikke databeskyttelsesretlige regler om offentliggørelse af billeder på internettet af genkendelige personer. Når du (den dataansvarlige) vil offentliggøre et billede på internettet med identificerbare personer, er det afgørende, at du gør dig klart, hvad dit grundlag for at offentliggøre billedet er. Har du f.eks. fået lov af personen på billedet? Behandling af personoplysninger kan nemlig blandt andet ske, hvis den registrerede (personen på billedet) har givet sit samtykke til det." https://www.datatilsynet.dk/emner/inter ... ternettet/

Min personlige mening er, at det er et stort tilbageskridt og en grov tilsidesættelse af individets rettigheder, og minder mest om en falliterklæring ud fra devisen, at "folk offentliggør sgu billeder uanset hvad, så kan vi ligeså godt sige PYT"...og det er det fordi, det ALDRIG kan være rigtigt, om andre skal vurdere, om en person har ret til at føle sig krænket og udstillet eller ej. Og det kan vedkommende der vil offentliggøre et billede heller aldrig vide, medmindre den afbildede er blevet spurgt og har givet sit samtykke først..
mvh. Eva

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 09 nov 2019 20:22 pm

Eva skrev:
09 nov 2019 20:14 pm
Nu ved jeg ikke hvor du har fundet den citerede tekst, da du ikke kommer med en kildehenvisning. ...
Det sted, som du selv linker til!

Det eneste interessante her er henvisning til lovgivning eller konkrete domme, der kan demonstrere retspraksis. Resten er ligegyldigt.
Du kan derfor tage det ganske roligt. Lovgivningen er ikke ændret, og der findes ingen retspraksis, der understøtter Datatilsynets synspunkter. Og det var min pointe.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 10 nov 2019 20:27 pm

fotofriberg skrev:
09 nov 2019 20:22 pm
Lovgivningen er ikke ændret,
Love blev ændret sidste år, da GDPR blev indført. Dette har også indflydelse på offenliggørelser af billeder på internettet.

Det er så nu at datatilsynet begynder at reagerer

Eva

Indlæg af Eva » 11 nov 2019 18:13 pm

Og hvis nogen ikke ved hvad GDPR betyder, er det en forkortelse af General Data Protection Regulation eller på dansk, Persondataforordningen/Databeskyttelsesloven.
mvh. Eva

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 11 nov 2019 21:43 pm

Takker Eva. Der hvor jeg arbejder hedder det "pdf" efter Persondataforordningen. Det første lange stykke troede jeg, det havde en sammenhang med Portable Document Format fra Adobe :-)

Bo //

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 12 nov 2019 00:59 am

Bo Bjerre skrev:
11 nov 2019 21:43 pm
Takker Eva. Der hvor jeg arbejder hedder det "pdf" efter Persondataforordningen. Det første lange stykke troede jeg, det havde en sammenhang med Portable Document Format fra Adobe :-)

Bo //
Det er vist din arbejdsgiver, der har lavet en hjemmestrikket forkortelse - har min sympaty :cheers:
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Besvar