Dit yndlings objektiv til Nikon?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
sorensm
Rang: Lærling

Dit yndlings objektiv til Nikon?

Indlæg af sorensm » 18 mar 2020 22:21 pm

Hej

Jeg har et Nikon D850 kamera. Jeg køber sjældent nye objektiver. Nu er jeg på markedet efter et nyt. Jeg har selvfølgeligt googlet nettet tyndt, men jeg vil gerne høre jeres erfaringer. Har I et yndlingsobjektiv I vil anbefale?

Pris: Op til 15.000 kr. Gerne mindre :-).

Lad være med at tænke på, om det er til makro, landskab, portræt eller sport. Bare I selv er vilde med det + et par linjer om hvorfor.

Jeg har et Sigma 85 mm f/1.4 ART + Tamron SP 24-70 mm f/2.8

Vh
Søren

Brugeravatar
youngman
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Re: Dit yndlings objektiv til Nikon?

Indlæg af youngman » 18 mar 2020 23:09 pm

70-200mm f/2.8 så har du til det meste udendørs sport, portræt på lokation, lidt dyreliv, og er du til fugle så køn en 2x converter eller 200-500mm f/5.6. 70-200mm er dog langt mere flexibel.

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af Limone » 19 mar 2020 00:38 am

Har en 24 - 120, som er mit rejseobjektiv, hvis jeg kun skal have et objektiv med. Det har en god vidvinkel og en passende tele, er til at have med en hel dag, og jeg synes ikke, at det går på kompromis med skarpheden på trods af 5 x zoom.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 19 mar 2020 01:58 am

Det objektiv jeg bruger mest er AF-S Nikkor 50mm f/1.4 G. Det er både kompakt, lysstærkt og giver mig nogen billeder, også når man skyder det fuldt åbent.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 19 mar 2020 09:17 am

Det gamle manuelle 85mm / 1.4 holder jeg meget af. Hvorfor? -det er svært at beskrive :-)
Det jeg bruger mest til hverdag er en 35mm
https://www.mir.com.my/rb/photography/c ... 85mm14.htm
Bo //

Brugeravatar
thingvalla
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: 5D MKIII

Indlæg af thingvalla » 19 mar 2020 13:38 pm

Hej

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål eller også virker det forvirrende på mig. Du er på jagt efter et nyt objektiv, men måden du spørger på giver jo svar i alle retninger som det er svært at forholde sig til. Da du har et Nikon D850 går jeg ud fra at du har en hvis fotografisk viden, så kan du jo se med hvilken brændevidde de fleste af dine billeder er taget på, eller have en viden om, om du tit mangler mere vidvinkel eller zoom, og ud fra dette søge/spørge. Mit ynglingsobjektiv når jeg fotograferer stjernehimlen er mit Samyang 24mm/1.4 eller Sigma 35mm/1.4. Fotograferer jeg nordlys er mit ynglingsobjektiv Samyang 14mm/2.5. Kender jeg på forhånd hvilken brændevidde jeg skal tage et billed med vælger jeg det objektiv som har den pågældende brændevidde. Nogle gange bruger jeg mit Canon 16-35m/2.8 og skifter så over til fast brændevidde når jeg ved hvilken brændevidde billedet skal tages med. Er jeg ude i klitterne ved vestkysten, vil jeg gerne have et objektiv med vejrforsegling, og da jeg gerne vil undgå at skifte objektiv er mit ynglingsobjektiv Canon 16-35mm/2.8. Er jeg ude i skoven i nord Sverige og skal have en del udstyr med er mit ynglingsobjektiv for at spare vægt Canon 16-35mm/2.8, gerne parret med 70-200/f4. Og hvad bruger jeg så mest! Jeg bruger helt sikkert mest mit 16-35mm/f2.8 måske i området 20-30% og hvis du spørger mig om hvilket objektiv at jeg ville beholde hvis jeg kun måtte beholde ét objektiv, vil det helt klart være mit Canon 16-35mm/f2.8, ikke fordi det er mit ynglingsobjektiv, men fordi jeg ikke “kan klare” mig uden 16mm, 24mm 0g 35mm. Mit 70-200mm objektiv bruger jeg næsten aldrig lidt til hvis jeg ønsker at sløre baggrunden, portræt eller hvis jeg ude i skoven kommer til en flod som er umuligt at passere og der er noget på den anden side som jeg gerne vil tage et billed af, men jeg foretrækker at bruge fødderne hvis det er muligt. Brugen af mit 70-200mm er langt under 1 promille, men det er rart at have :wink: . For andre er 70-200 ynglingsmotivet.

Dette svar er sikkert ikke særligt brugbart, men fortæl mig hvilken brændevidde du går efter og hvad det skal bruges til, så skal jeg gerne pege på mit ynglingsobjektiv til den opgave, forudsat at jeg har et objektiv som er egnet.

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 19 mar 2020 21:36 pm

At brænde op til 15.000- af på andres yndlings objektiver er noget fjollet. Hvis du i virkeligheden er til gade fotografering er en makro en dårlig idé og omvendt. Hvis du vil lave portrætter e.l. er det måske mere lys du skal kigge efter, closeups og makro måske mere et komplet rig til dette måske incl. noget til stacking osv.
Mulighederne for at brænde 15k af er rigelige og mulighederne for at brænde dem af på noget forkert ligeså.
Gør dit hjemmearbejde og find ud af hvad du mangler og om pengene måske ikke er bedre brugt på en opgradering af den bløde masse bag søgeren.
Men mine yndlings..... da jeg skød nikon: Zeiss ZF 25mm f/2,8, fantastisk kvalitet og nærgrænse. Afd 50mm F/1,4, er vokset op med 50mm såe. Afd 105mm f/2,8 mikro, glimrende makro- og portræt objektiv. Nu skyder jeg med apsc og er rigtig glad for faste brændvidde i 9-16mm området

sorensm

Indlæg af sorensm » 19 mar 2020 22:17 pm

Tak for svarene.

Jeg stillede med vilje mit spørgsmål åbent, og jeg var forberedt på kommentarer som "forvirrende" og "fjollet". Måske ikke ligefrem "den bløde masse bag søgeren", men jeg anerkenderen humoren :-) (håber det var humor - ellers ligger der noget ubehageligt bagved).

Vi forstår alle sammen godt, at værktøjet skal passe til opgaven. Der er forskellige objektiver til forskellige formål. Der er endeløse anmeldelser og tests til at hjælpe på vej i alle kategorier og til alle kameraer. Jeg har skiftet hele pakken ud et par gange, og jeg forsøger at investere med omhu, fordi det er en investering i den store livskvalitet, som det giver mig at fotografere. Indtil videre mest street, landskab og portræt (fest i ny og næ). Over tid hælder jeg nok til primes frem for zoom, selv om sidstnævnte kan være oplagt nødvendige nogen gange. Prisen ville jeg ikke låse fast (udover at grænsen trods alt går et sted for mig), fordi det ikke skulle handle om en bestemt priskategori.

Men jeg synes faktisk det er interessant at høre, hvilket objektiv erfarne fotografer - af en eller anden grund - har brugt mest eller har særlige gode erfaringer med. Objektivet der bliver siddende på kameraet eller altid kommer tilbage igen. Jeg ved godt, at det bliver en mere subjektiv vurdering, men jeg synes alligevel, at det kan være inspirerende. Nogen har et yndlingsobjektiv på tungen med det samme. Andre skal liste alle de forskellige muligheder op før de måske alligevel ender ved en favorit eller to i takt med, at tankerne får lov at flyve.

Jeg sætter pris på de input, der er kommet, og hvis flere har lyst til at byde ind, så er det meget velkomment.

Vh

fotofriberg
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 19 mar 2020 22:53 pm

jeg har været igennem mange "udviklinger". I perioder syntes jeg at primes var fantastiske. Sådan lidt "finere" på en måde. I andre holdt jeg mest af "kongerækken", 14-24, 24-70 og 70-200 f/2.8. Nu bruger jeg to objektiver sikkert lige meget. En 35mm og en 24-70. Begge Z-mount, så dem kan du ikke rigtig bruge til noget. Specielt den sidste er ellers markedets bedste 24-70 for tiden.

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 20 mar 2020 11:46 am

sorensm skrev:
19 mar 2020 22:17 pm
Tak for svarene.

Jeg stillede med vilje mit spørgsmål åbent, og jeg var forberedt på kommentarer som "forvirrende" og "fjollet". Måske ikke ligefrem "den bløde masse bag søgeren", men jeg anerkenderen humoren :-) (håber det var humor - ellers ligger der noget ubehageligt bagved).

Vi forstår alle sammen godt, at værktøjet skal passe til opgaven. Der er forskellige objektiver til forskellige formål. Der er endeløse anmeldelser og tests til at hjælpe på vej i alle kategorier og til alle kameraer. Jeg har skiftet hele pakken ud et par gange, og jeg forsøger at investere med omhu, fordi det er en investering i den store livskvalitet, som det giver mig at fotografere. Indtil videre mest street, landskab og portræt (fest i ny og næ). Over tid hælder jeg nok til primes frem for zoom, selv om sidstnævnte kan være oplagt nødvendige nogen gange. Prisen ville jeg ikke låse fast (udover at grænsen trods alt går et sted for mig), fordi det ikke skulle handle om en bestemt priskategori.

Men jeg synes faktisk det er interessant at høre, hvilket objektiv erfarne fotografer - af en eller anden grund - har brugt mest eller har særlige gode erfaringer med. Objektivet der bliver siddende på kameraet eller altid kommer tilbage igen. Jeg ved godt, at det bliver en mere subjektiv vurdering, men jeg synes alligevel, at det kan være inspirerende. Nogen har et yndlingsobjektiv på tungen med det samme. Andre skal liste alle de forskellige muligheder op før de måske alligevel ender ved en favorit eller to i takt med, at tankerne får lov at flyve.

Jeg sætter pris på de input, der er kommet, og hvis flere har lyst til at byde ind, så er det meget velkomment.

Vh
Det var på ingen måde ment nedsættelse, mere efter filosofien at det er fotografen og hendes/hans evner der kommer i første række og ikke grejet. Når det absolut nødvendige er på plads til en bestemt genre er mærke, specs osv underordnet det der foregår et lille stykke bag søgeren. Jeg ser hver dag fantastiske billeder taget med snart sagt alle typer kameraer og objektiver men blindt købe grej efter dem gør ikke mig til en bedre fotograf eller mine billeder mindre crap. Det vil derimod en bedre forståelse af kompositoriske principper og virkemidler, at lære at SE, udvikle evnen til at arbejde med lyset, former og figurer og evnen til at forudsige begivenheders gang så man arbejder proaktivt i stedet for at skulle reagere.
Måske derfor jeg reagerer lidt voldsomt tråde som denne men altså ikke ment negativt.

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 21 mar 2020 00:47 am

Da jeg havde Nikon-grej, var mit AF-s 85mm f/1.4 næsten altid monteret. Faktisk var det sjældent afmonteret. Det var et fantastisk objektiv, og så er jeg vild med brændvidden/forstørrelsen. Nu har jeg et Fuji DX kamera. Mit 56mm f/1.2 er det gået på samme måde. Det bruger jeg næsten hele tiden (svarer cirka til beskæringen på 85mm fullframe)

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 21 mar 2020 00:48 am

Da jeg havde Nikon-grej, var mit AF-s 85mm f/1.4 næsten altid monteret. Faktisk var det sjældent afmonteret. Det var et fantastisk objektiv, og så er jeg vild med brændvidden/forstørrelsen. Nu har jeg et Fuji DX kamera. Mit 56mm f/1.2 er det gået på samme måde. Det bruger jeg næsten hele tiden (svarer cirka til beskæringen på 85mm fullframe)

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 22 mar 2020 20:05 pm

Mit yndlingsobjektiv har i lang tid være 35 mm f/1.8 DX, da du er på FF skal du have fat i en 50 eller 58 mm for at matche det.
- f/1.8 giver gode muligheder for at få lys nok
- det fokuserer hurtigt
- det er skarpt
- det er let

Ja, det er nok yndlings, men med 15 K så ville jeg personligt snuppe nogle forskellige , så der blev lidt fleksibilitet.

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 22 mar 2020 20:42 pm

Kan ikke udpege et enkelt det er jo som at slå et søm i med en skrutrækker:
Turist linsen : Canon 24 - 105mm - F4 Meget passende zoom område til det meste når det "bare" er ferie
Portræt: Sigma 85 mm Art F 1.4 En fantastisk portræt linse passende brændvidde og kniv skarp og stor blænde
Tele: Canon 100-400 mm L IS II Overrasker meget med hensyn til skarphed selv med 1.4 extender.
Macro: Canon 100mm F2.8 super god macro, men kan snildt bruges all round, ældre model billig
Wide angel: Sigma 14mm 1.8 DG Også god til natte himlen.

canons
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon

Indlæg af canons » 26 mar 2020 07:06 am

Wow! best DSLR ever made by Nikon, AF-S 24-70 mm f/2.8 is fine!! I still enjoyed it on my D850 as well :)

Besvar