Indsyn i vitalismens verden.


© finnmad
 
N (Minimér)      
FotoStart forside
Annullér [x]





Bliv medlem    Log på    Upload   
Forside     Forum     Galleri     Guider     Køb/salg     Fototure
Indsyn i vitalismens verden.

(Klik eller tast m for fuldskærm)


 
Uploadet:
Kategori:
Bruger info:
2017-08-05 • 21:45
Andet
© finnmad
» Galleri «   |   » Website «
 


Kamera:
Objektiv:
Brændvidde:
Blændeåbning:
Lukkertid:
ISO:
Geografisk:
Vis sted på GoogleMaps (vejkort)
SONY ILCE-7RM2

70mm (35mm ækv.: 70mm)
f/2.8
1/800s
50
Danmark - Rusland

Indsyn i Tegners univers fra parken gennem hovedentrèen ind i museet. 

2 seneste fra finnmad:
Fast ejendom Amur tiger

Kun medlemmer kan skrive kommentarer.


Det er helt gratis at blive medlem af FotoStart: Bliv medlem

Gentry.dk

(profil slettet)

2017-08-05 • 21:52



Hvilken park, hvilket museum?

 

Hasseltoft

2017-08-05 • 23:28



Det er et fint komponeret billede og smukt afstemt mellem inde og ude lyset.

DGN det tror jeg godt du selv kan regne ud, hvis du læser teksten til billedet.

Venlig hilsen Jesper

Seneste upload:


Henrik Henrik

2017-08-06 • 04:29



Fint lys på det foto,

det der lige fanger mig før det er helt ok er den stol over i højre side ikke er helt med.

Seneste upload:


(profil slettet)

2017-08-06 • 07:09



Havde jeg kunnet det, så havde jeg ikke spurgt, Jesper - men tak for din omsorg.

finnmad

2017-08-06 • 08:56



Billedet er fra Rudolph Tegners Museum og skulpturpark beliggende i Rusland, et område vest for Dronningmølle ikke langt fra Gilleleje.

I skulpturparken står en række broncearbejder, og i museet står bl.a. en række gipsskulpturer, der aldrig blev realiseret. Hvis man har lidt interersse for J.F. Willumsen, må man se Tegners Museum også.  De to er meget beslægtede og var centrale i kunstretningen 'vitalismen', som man jo indimellem støder på rundt om i bybillederne.

Tak for kommentarerne.

 

Mvh Finn

Seneste upload:


(profil slettet)

2017-08-06 • 09:34



Tak for efterefølgende faktuelle oplysninger.
Også så hyggeligt, at vi jyder ved hvad vi ser.

(profil slettet)

2017-08-06 • 09:49



Det er et rigtigt spændende område med en stor og flot skulptur park - et besøg kan absolut anbefales! Fint indkig du serverer!  :-)
mvh erik

 

F S Møller

2017-08-06 • 18:32



Det er et finurligt og dejligt foto med kant. Retningen havde også fokus på den heroiske mandekrop. Her bruge Villumsen sig selv som model. Da han var ivrig fotograf, iscenesatte han en del selvportrætter - vel at mærke af den nøgne Villumsen. Det her er nu godt set. Det pirrer øjet at se i gennem lag og ude til inde, fra koldt til varmt lys. Bileldet er fyldt med modsætningen. Den store mande skulptur overfor den lille kvindestatuette, og så er der lige vandflasken. Så kun ros herfra. ;0) vh Karin

Seneste upload:


finnmad

2017-08-06 • 20:19



Hej Karin. 1000 tak for kommentaren.

Ja det er bestemt en fordel at kende til Tegner, Willumsen og vitalismen, for at kunne gennemskue motivet,  men jeg må også sige, at når museet opstiller den figur, der er på  billedet, lige indenfor døren, ja så er det en invitation til nøglehulskiggeri. Det er jo ikke en kollage det her. Det er sådan det ser ud. Da jeg så ind ad døren, tænkte jeg: det kan sgu ikke passe, motivet er lige til højrebenet :-)

lidt om vitalismen her:

http://www.idan.dk/vidensbank/downloads/den-brede-vitalisme-/5e255dc3-d2eb-4186-9659-a19a01063ae8 

 

Mvh Finn

 

Seneste upload:


lhylle

2017-08-06 • 23:11



Hej Finnmad.

Et meget smukt og veludført billede og jer er helt enig med alle de mange rosende kommentarer.

Også tak for det gode link

Mvh Lars

Seneste upload:


F S Møller

2017-08-07 • 17:57



Hej Finn

Mange tak for artiklen. Der lærte jeg noget nyt. 

Jeg har ikke hørt betegnelsen Vitalisme før, hvorfor stoffet er nyt for mig. Artiklen er interessant, men dog umådelig svær at læse og ikke for helt almindelige mennesker - jeg kan vist heller ikke helt følge med her. Der bliver gjort op med især nazismen som stopper for vitalismen. Men generelt savner jeg kunsten koblet op på tendenser i samfundet som de glade 20'ere med fart over feltet og det efterføgende krak og den enorme arbejdsløshed. 

Udviklingen gik stærkt og formsproget blev strømlinet. Datidens kunstnere red på en bølge. Tegner provokerede med sine dramatiske skulpturer. For Villumsens vedkommende fotograferende han sig selv nøgen (han var noget selvoptaget - selvfed vil man måske sige idag) eller malede sig selv på en manieret og ekstrem måde. Forholdet til nøgenhed især for mændenes vedkommende handlede måske i virkeligheden om at søge en mening i al udviklingen på samme måde som manieristerne reagerede på renæssancen. Eller det gætter jeg på. Dengang var det trods alt lige så voldsomt at opdage at jorden var rund og ikke flad som det var at skulle finde hoved og hale i 20'ernes udfarende periode og især som mand i en tid, hvor kvindekampen var også var igang. Artiklen lægger sig ikke helt så tæt på samfundsudviklingen, som jeg kunne ønske mig, og det tænker jeg er vigtigt også at se kunsten i et tættere lys til indutstiralisen, modernismen og de politiske strømninger. Jeg er ikke så teoretisk anlagt, men søger blot at forstå den meget svære artikel. Tak for den.

vh Karin

 

 

Seneste upload:


finnmad

2017-08-11 • 09:23



Hej Karin. Med hensyn til Willumsen og 'nøgenfotos'.

Willumsen købte sit første kamera i Chicago i 1893. Der er udover nøgenbillerne billeder af ham fra hans værksted, malelokationer og alle mulige hverdagssituationer. Et af de nøgenbilleder du omtaler, kunne måske være 'Selvportræt på sengen' fotograferet i 1899 i lejligheden i Børsgade, som senere blev anvendt som forlæg til et af billederne i trilogien 'Tizian døende' (udstillet i Frederikssund). 

Han samlede endvidere billeder som han klippede ud af aviser, tidsskrifter etc. 1000-vis af billeder limet op på kartonark 50x30 og indsat i 14 udklipsmapper. 'Skulptur', 'Landskab', 'Menneskeraser' etc.   Mappen Kvinder II rummer 304 ark.

Det vidner om, at Willumsen var total billednørd.

Med hensyn til det du kalder hans manierede stil, skriver Per Kirkeby:

'...underlige ubarmhjeretige, malede flader hos Willumsen. Alt er besluttet, der er ikke noget der får lov at stå i malerisk-lyrisk ubeslutsomhed. Eller stofligt forførende. Malet fra ni til fire, som var det en biografreklame eller et stykke embedsmandsmaler tradition fra en kongelig teatermalersal.'

Med hensyn til vitalismen afgik den ved døden i 1930'erne, ikke pga. nazisterne, men pga et kemisk forsøg (find det selv på google, hvis du  gider)

Personligt mener jeg, som du nok har gættet, at Willumsen var af et formidabelt format.

Mvh Finn

 

Seneste upload:


F S Møller

2017-08-13 • 10:24



Hej Finn.

Tak for tilbagemeldingen. Det er netop hans selfie på sengen, jeg tænkte på og med fotografiet af hans bortrejste kone, kæreste eller hvad hun nu var ved siden af. Nu er jeg ikke kunsthistoriker, men synes umådeligt meget om at se på billeder. Jeg kan genkende Per Kirkebys tanker om Villumsens manierede stil ud fra det mere gennemtænkte og til tide opstillet billede med atypiske elementer eller udtryk. Det er nemt at se, at han også har haft et kamera mellem hænderne.

Det manierede får en ende og briges videre ind i en ny klarhed og udvikling af kunsten. Tydeligst dog udtrykt for mig i arkitekturen med en parallel til datidens manierister (langt før Villumsen). De reagerede på "en ny forståelse af verden" og opdagede, at byer bygges til mennesker. De reagerede på den pæne renæssance og det alt for isolerede perfekte. Men det kom der en bedre by ud af. Det skete måske også i tiden omkring 30'erne.

Rent fototeknisk er det sundt at undersøge, om et givent regelsæt nu også understøtter det, man selv ønsker med sit foto. Det er blot om at udfordre, som jeg ser det. Billeder gør ikke være kedelige. ;0) vh Karin

Seneste upload:


finnmad

2017-08-13 • 18:59



Jeg mener der er dækning for motiv og titel. De to ting relaterer til hinanden 'on topic'.

Mvh Finn

Seneste upload:


 



Gentry.dk


    Støt FotoStart (donation)
© 2006-2020 www.FotoStart.dk     |     v7.1.1     |     af Jakob Dam Knudsen     |     144 brugere online     |     REGELSÆT & HJÆLP     |     DONATION