FotoStart forside

Landsdel: Sjælland
By: København
Postnr.: 1060

Turen begynder ved Holmens Kirke, lige over for Børsen. Vi sejler ud gennem Børsgraven og inderhavnen til Nyhavn, et malerisk sted med en hyggelig atmosfære, mange smukke gamle huse og flotte sejlskibe. Nyhavn er til trods for sit navn en af de ældste dele af Københavns Havn. Kanalen blev udgravet af soldater fra 1671 – 1673. For enden af Nyhavn ved Kgs. Nytorv står et stort anker. Det er et mindesmærke for de 1600 danske søfolk, der omkom under 2. Verdenskrig.

Vi nærmer os nu Holmen, som var Købenshavns flådestation gennem mere end 300 år. Holmen består af 4 øer. På øen Frederiksholm ligger idag Den Danske Filmskole, Statens Teaterskole, Det Rytmiske Musikkonservatorium, Arkitektskolen og det nye Operahus. På øen Nyholm ligger marinestationen. Vi kommer forbi nogle af de 250 år gamle Bastioner eller krudthuse, hvor ét, nemlig Frederiks Bastion, nu er et galleri med skiftende udstillinger. Vi sejler nu ud af Holmen og til højre ser De den gamle mastekran fra 1748, som har været brugt til at hejse masterne på linjeskibene på plads med. Ved siden af mastekranen ligger Batteriet Sixtus, et gammelt forsvarsværk, som affyrer en kanonsalut til ære for det danske flag hver morgen og hver aften.

Så går turen til Den lille Havfrue, der er hovedpersonen i et af H.C.Andersens eventyr, og som sin lidenhed til trods, har været Københavns vartegn siden 1913. Vi kommer forbi Amalienborg Slot og sejler derefter ind i den smukke og hyggelige Christianshavns kanal med bl.a. Vor Frelser Kirke med det berømte snoede tårn. På havnefronten, på den anden side af havnen ser De Det kongelige Biblioteks nye tilbygning,
som kaldes Den sorte Diamant. Turen går videre gennem Frederiksholms Kanal med Tøjhusmuseet, Marmorbroen og
Nationalmuseet. Vi sejler under Stormbroen til Gammel Strand og Thorvaldsens Museum, under Højbro og forbi Christiansborg
Slot, inden vi slutter turen ved Holmens Kirke.

Turen kan sagtens kombineres med noget fotografering omkring Christiansborg, hvor både statsministeret, finansministeriet, højesteret, rigsarkivet, christiansborg slotskirke og tøjhusmuseet holder til. Og lige i nærheden ligger Nicolai Kirke og der er også statuen af Københavns grundlægger Absalon.

Så kom glad og meld dig til. Prisen for kanalrundfarten som tager en times tid er kr. 30.

Vi mødes kl. 17 ved Nettobådene. (Det er lige overfor Christiansborg ved kanalen.)

Tilmeldte brugere: 5 brugere ialt (Max. tilladte tilmeldinger: Ingen begrænsning)

(Kommer: 3 stk.   //   Måske: 2 stk.)

-slettet- (kommer)
BLS (kommer)
mogensjaeger (kommer)
LotteB (måske)
cowgirl (måske)

2007-07-03 • 16:40
Turen er kl. 17. Vi kunne evt. finde ud af noget spisning bagefter, hvis nogen har lyst.
2007-07-03 • 17:57
Jeg kommer som skrevet, men er nok kun med til kort efter kanalrundfarten. Jeg skal til et arrangement om lørdagen også, og som flere ved er jeg nød til at økonomisere med energien!
2007-07-05 • 09:51
Hvor og hvornår mødes vi?
2007-07-05 • 11:57
Vi mødes kl. 17 ved Nettobådene. Det er lige overfor Christiansborg ved kanalen.
madsny
2007-07-05 • 20:14
i donno, har i set udenfor.. det ikke bare pisser ned drenge. jeg er tæt på at springe fra.. vil ellers være hyggeligt, men ikke vejr til det.
LotteB
2007-07-05 • 20:18
Jeg har valgt MÅSKE...dels pga. af det ustabile vejr, og dels pga. min meeeeget ømme krop. 20 timers Aikido på en uge er dælme ikke for tøsedrenge. Jeg træner i Studiestræde og orker nok ikke at tage frem og tilbage, så hvis vejret (og kroppen) arter sig, tager jeg fotoudstyr med fra morgenstunden og bliver inde i byen. Jeg er færdig med træning ved 14-tiden. Peter, jeg ringer lige til dig i morgen og giver dig en status.
2007-07-05 • 20:41
Jeg kommer kun hvis vejret er lige så godt som sidst vi mødtes ;o)
2007-07-06 • 06:22
Hvis det regner, så bliver turen aflyst, men det gør det heller ikke på det tidspunkt :-)
2007-07-06 • 11:47
Det ser koldt, vådt og blæsende ud udenfor. Aflyser vi?
mogensjaeger
2007-07-06 • 12:31
Ifølge DMI (http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/byvejr_danmark.htm?by=1000) skal det kun regne lidt her i København - godt nok ikke særligt varmt, og ikke for meget vind.
2007-07-06 • 12:39
Jeg har nu tænkt mig at vente og se tiden an. Der kan ske meget på 4½ time. Så jeg vil ikke bare aflyse med mindre det regner, når klokken er 17. Jeg kan da godt forstå, hvis i ikke gider vente så længe, men turen er først officielt aflyst hvis det regner kl. 17.
2007-07-06 • 12:58
Jeg venter med at tage endelig beslutning til kl. 16, jeg skal jo også ha' tid til at nå frem til kl. 17 - hvis det bli'r til noget :o))
2007-07-06 • 15:05
Her i Herlev ser vejret ok ud lige nu her kl 15.05, så jeg håber det holder.
2007-07-06 • 15:36
I må ha' en god tur. Jeg føler mig stadig helt klam efter at være blevet gennemblødt på vej hjem fra arbejde - så jeg kan ikke rigtig komme i fotostemning. Vi ses en anden dag.
mogensjaeger
2007-07-06 • 15:53
Her i Valby er det stadig gråt og lidt trist, men det holder tørt - håber vi ses.
2007-07-06 • 15:55
Ja -det gør vi nok. Starter bilen nu!
2007-07-06 • 16:00
Jeg har i hvert fald tænkt mig at komme.
madsny
2007-07-07 • 01:10
som i kan se var jeg der ikke, skulle arbejde over, var ellers på vej, vejret holdte fint mod forventning... træls. hvad kan vi ellers lave, jeg vil rigtig gerne ud i skoven og fotografere engang, er jyde og kender ikke til sjællands/københavns magiske skovområder, nogen med en spændende viden på dette punkt (ps. skal være tæt på kbh og i s-togs afstand hehe..) mvh Mads
2007-07-07 • 12:23
Jamen Mads, så må du jo se lidt på Arnes forslag om Dyrehaven, og give dit besyv med der!

Tilføj kommentar / kritik

Kun registrerede medlemmer kan skrive til en fototur.

Opret bruger

Støt FotoStart (donation)
© 2006-2018 www.FotoStart.dk     |     v7.1.1     |     af Jakob Dam Knudsen     |     123 brugere online     |     REGELSÆT & HJÆLP     |     DONATION